Amphithéâtre Marguerite de Navarre, Site Marcelin Berthelot
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Abstract

Can we escape censorship and authority by " realizing sexually ", or by speaking freely about it ? In 1975, when Pier-Paolo Pasolini wrote his poignant "  j'abjure la Trilogie de la vie ", Michel Foucault questioned this " l'hypothèse régressive ". The public success of Emmanuel Le Roy Ladurie'sMontaillou should be understood against this backdrop of affirmed yet disenchanted sexual liberation . But a re-reading of Jacques Fournier's registers, in relation to the fabliaux and other erotic tales born of Boccaccio's narrative revolution, enables us to reconsider the relationship between violence and derision, and thus to redefine the political scope of these revolts of the obscene.

Contents

  • Indovarsi (Dante, Paradiso, 33rd chant), a return to the copulatio between the act of thinking and the experience of love
  • " Why make a work when it's so good to dream it only ? " : when Pasolini interprets Giotto in his Decameron (1971)
  • Les deux etymologies de l'obscène (Nelly Labère dir., Obscène Moyen Âge ?, Paris, 2015)
  • Mettre le derrière devant (Yasmina Foehr-Janssens, " Pour une littérature du derrière : licence du corps féminin et stratégie du sens dans les trois premiers récits des Cent Nouvelles ", in Jean-Claude Mühlethaler et al (dir.), "Riens ne m'est seur que la chose incertaine": études sur l'art d'écrire au Moyen Âge offerts à Eric Hicks par ses élèves, collègues, amies et amis, Genève, 2001)
  • Le Decameron (1971), Les Contes de Cantorbury (1972) and Les Mille et Une Nuits (1974) or Pasolini'sTrilogie de la vie  : what tales can do, what the body can do
  • Io sono una forza del passato : Pasolini and the Middle Ages " carefree and existential, colorful and lousy " (Tommaso di Carpegna Falconieri, Medieval and militant. Penser le contemporain à travers le Moyen Âge, Paris, 2019)
  • "  Ihave before me - little by little with no other alternative - the present " (Pier Paolo Pasolini, "  Iabjure the Trilogy of Life ", Corriere della Sera, November9  1975)
  • Parallel lives : at the same time, Michel Foucault and "  theregressive hypothesis "
  • Sexual liberation, sexual identity and " sex-truth "
  • " Deep down, the gray mornings of tolerance enchant no one, and no one anticipates the feast of sex " (Michel Foucault in 1977, on Pasolini'sComizi d'amore (1966))
  • At the same time, on the set ofApostrophes (December 5, 1975) : sauciness as social acceptance of obscenity
  • The editorial success of Montaillou and the haunts of identity, " ce monde que nous avons perdu "
  • Carnaliter cognoscere : social domination and sexual domination (Emmanuel Le Roy Ladurie, Montaillou village occitan, 1294-1324, Paris, 1975)
  • The " libido des Clergues " and the freedom of Béatrice de Planissoles
  • Adultery as a female offense and concubinage as a male offense (Didier Lett, Crimes, genres et châtiments au Moyen Âge. Hommes et Femmes face à la justice (XIIe-XVe siècle), Paris, 2024)
  • Fabliaux, " tales of adultery " (Philippe Ménard, Les Fabliaux, contes à rire du Moyen Âge, Paris, 1983)
  • Already in Adam de la Halle'sLe Jeu de la feuillée (1276) : disgust, madness, folklore
  • " Faire l'amour " and " faire la cour " : the lovers of Montaillou
  • The sex lives of young males : prostitution and sexual violence
  • A rape in Dijon in 1431 :"Asked if she took pleasure in doing so. Dit que non " (Nicole Gonthier, " Les victimes de viol devant les tribunaux à la fin du Moyen Âge d'après les sources dijonnaises et lyonnaises ", Criminologie, 1994)
  • Masan et foten ayshi co nos : l'effraction linguistique de l'obscène dans les registres de Jacques Fournier (Natalie Zemon Davis, " Les conteurs de Montaillou ", Annales ESC, 1979)
  • Extending the scope of heresy to all deviant behavior
  • Le crime contra naturam : sur le retour actuel de l'hypothèse régressive (Fanny Bugnon and Pierre Fournié, Le Sexe interdit. La sexualité des Français et sa répression, Paris, 2022)
  • La répression contre les sodomites : distinctions de genre et discontinuité des pratiques (Ruth Mazo Karras, Sexuality in Medieval Europe: Doing unto Others, London, 2005)
  • Entre Orient et Occident, à la recherche du corps lesbien (Sahar Amer, Crossing Borders: Love Between Women in Medieval French and Arabic Literatures, Philadelphia, 2008)
  • " She did to her what a man must do to a woman " : Jehanne, Laurence and the King's Justice in 1405 (Emily J. Hutchison and Sara McDougall, " Pardonable Sodomy: Uncovering Laurence's Sin and Recovering the Range of the Possible ", Medieval People, 2022)
  • When the margins hold the page : a continuous discontinuity (Michael Camille, " Obscenity under Erasure: Censorship in Medieval Illuminated Manuscripts ", in Jan M. Ziolkowski ed, Obscenity: Social Control and Artistic Creation in the European Middle Ages, Leiden, 1998)
  • Revolts of the obscene against generalized guilt : the desire for hell in Aucassin et Nicolette
  • " Contes à rire ", but of what and with whom ?(Camille Brouzes, " Comique et violences sexuelles dans les fabliaux et les pastourelles du Moyen Âge : quels outils d'analyse ? ", in Malaises dans la lecture)