Amphithéâtre Marguerite de Navarre, Site Marcelin Berthelot
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Abstract

In this second part of the lecture, the aim is to chronologically trace the history of power through the prism of the languages of love. In the 11th-12th centuries, political friendship was reformulated in a more affective way. Occitan lyricism is perhaps the textual laboratory of this feudal hold, where loving learns to serve, and domination is enchanted by honorable dependence. Focusing in particular on the first formulations of troubadour art (notably the cansos of Guillaume IX of Aquitaine), we seek to redefine the political consistency of this feudal society, between rivalry, subjectivity and subjection.

Contents

  • "  Omy friends, there is no friend " : political friendship, civic transparency and the exhibition society
  • The friend/enemy criterion and fusional brotherhood : the two temptations of theological politics
  • How can we " keep temptation at bay " ?(Jacques Derrida, Politiques de l'amitié, Paris, 1994)
  • Politics of love : pluralizing, politicizing
  • From Cicero to the High Middle Ages : the clientelistic model of political friendships (Régine Le Jan, Amis ou ennemis ? Émotions, relations, identités au Moyen Âge, Paris, 2024)
  • Amor, fides : as early as the 11th century, seigneurial love was negotiated (Laurent Macé, Les Comtes de Toulouse et leur entourage (XIIe- XIIIe siècles). Rivalités, alliances et jeux de pouvoir, Toulouse, 2000)
  • Les langages de l'amour pour enchanter la domination en dépendance honorable ?(Klaus Van Eickels, " Homagium and Amicitia : Rituals of Peace and their Signifiance in the Anglo-French Negociations of the Twelth Century ", Francia, 1997)
  • Another imaginary of feudalism : the society of equals
  • Expenditure, excess, overflow : giving reason to the deceptions of politics (Paul Veyne, Le Pain et le Cirque. Sociologie historique d'un pluralisme politique, Paris, 1975)
  • Mon Audiart am e pretz e dezir : the troubadours' devotion to their protector as a textual laboratory of vassalic love
  • D'amor tengutz : tenir et retenir (Ariane Loeb, " Le Sens de la dépendance à travers la poésie courtoise (XIIesiècle ) " in Les Sociétés méridionales à l'âge féodal (Espagne, Italie et sud de la France Xe-XIIIe siècle) : Hommage à Pierre Bonnassie, Toulouse, 1999)
  • Subjectivity and subjection in Occitan lyricism (Sarah Kay, Subjectivity in Troubadour Poetry, Cambridge, 1990)
  • Vasselage d'amour et libre-arbitre (Alain Corbellari, Prismes de l'amour courtois, Dijon, 2018)
  • "  D'autant que l'aristocratie comme classe d'initiation naît d'amour et que l'amour est choix d'aimer " (Jean-Paul Sartre, " Pour une psychologie de l'homme féodal ", Les Temps modernes, 2007)
  • E saup ben trobar e cantare : Guillaume IX d'Aquitaine, le premier troubadour (Michel Zink, Les Troubadours. Une histoire poétique, Paris, 2017)
  • Delicacy and obscenity : what does domnejars  mean ?(René Nelli, L'Érotique des troubadours, Toulouse, 1963)
  • " He was bold and brave, extremely jovial, even surpassing in his facetiousness the facetious histrions " (Orderic Vital) : the initial scandal
  • " Indignity in power ? "Guillaume IX, Robert d'Arbrissel et les femmes répudiées (Jacques Dalarun, " Robert d'Arbrissel et les femmes ", Annales ESC, 1984)
  • " Companho, farai un vers [...] covinen   : what suits a man's business
  • Between the troubadour and his lady, " the same proportion, of mutual esteem and hostility " as between knights (Dominique Barthélemy, La Chevalerie. De la Germanie antique à la France du XIIe siècle, Paris, 2007)
  • Tenso et partimen. La poésie comme prouesse (Florian Mazel, " La compétition chevaleresque dans la poésie lyrique de langue d'oc (XIIe-XIIIe siècle) ", in François Bougard, Régine Le Jan and Thomas Lienhard eds, Agôn. La compétition, (Ve-XIIe siècle), Turnhout, 2012)
  • " Qu'on fait ennui aux ennuyeux " (Gui d'Ussel) : Eric Köhler and Georges Duby's hypotheses on the social punishment of lauzengiers
  • Troubadours and Touaregs : rethinking norms and rivalry (Dominique Casajus, " Poésie courtoise et rivalité amoureuse ", L'Homme, 2010)
  • How the Troubadours Became French (Eliza Zingesser, Stolen Song: How the Troubadours Became French, Cornell, 2020)
  • Plurilingualism and migration (Fabio Zinelli, "  L'internationale des troubadours ", in Patrick Boucheron dir., Histoire mondiale de la France, new edition, Paris, 2018)
  • Les sirventès : explicitation du message politique et déclassement social (Martin Aurell, La Vielle et l'épée. Troubadours et politique en Provence au XIIIe siècle, Paris, 1989)
  • " And there will be more madness than sense (Guillaume IX), or the political space of Occitan lyricism
  • Lo joi jauzir Don es jauzens : le jeu et le joi des troubadours
  • A postscript on the back of a postcard : where are the women ?
  • "  The sacred word of the new age, Fraternité, she spells it, but she doesn't read it yet " (Michelet, L'Amour, Paris, 1858)
  • " It's often about guys doing stuff " (Alice Zeniter, Je suis une fille sans histoire, Paris, 2021).