Amphithéâtre Marguerite de Navarre, Site Marcelin Berthelot
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Abstract

In 1187, Richard the Lionheart and Philip Augustus expressed their joy at finding each other with such spectacular displays of affection that King Henry II declared himself " deeply astonished by the vehement love that existed between them, and wondered what it could mean ". A close reading of this episode narrated by the chronicler Roger de Howden allows us to pursue the work of interpretation, by asking whether the codes of aristocratic love do not sometimes allow themselves to be overwhelmed by other forms of friendship, and by raising the question of the relationship between sexual norm and subjectivity. Perhaps it's not safe to order a political system through the language of love.

Contents

  • Organ of speech and function of language : inside, outside (Martin Rueff, Au bout de la langue, Paris, 2024)
  • Vellicare linguam : from Jean Second's Livre des baisers (1541) to Albert Cohen'sBelle du Seigneur (1968), " tongues in combat, mingled with tender hatred "
  • Tongue-tied, speech-cutting (Robert Jacob, "  Bannissementet rite de la langue tirée au Moyen Âge ", Annales ESC, 2000)
  • Le genre des grammairiens et celui de la nature (Jan Ziolkowski, Alan of Lille's Grammar of Sex, Cambridge, 1985)
  • Joining lips, transmitting breath (Yannick Carré, Le Baiser sur la bouche au Moyen Âge. Rites, symbols, mentalities. XIe-XVe siècles, Paris, 1992)
  • Mourir d'amour entre chevaliers (Alain Bray, The Friend, Chicago, 2006)
  • Still on the edge of the cliff : Richard the Lionheart and Philippe Auguste in 1187 (Stephen Jaeger, The Ennobling Love: In Search of a Lost Sensibility, Philadelphia, 1999)
  • " He honored her so much, and so long, that they ate their meals every day at the same table and from the same dish, and at night the bed did not separate them "
  • Table, bed and privacy : historicizing every object in the scene
  • If love ennobles, what is Henri II worried about? Family intrigues between Plantagenets and Capetians
  • When one drinks the cup, the other accumulates prowess : feudal hierarchy and courtly glory
  • Et in lectibus non seperabat eos lectus : the chivalric feat of a love intensely prevented
  • It's not safe to order a political system through the language of love
  • What does " faire drüerie "  mean?(John Baldwin, Les Langages de l'amour au temps de Philippe Auguste, Paris, 1997)
  • "  Souviens-toide la chute de Sodome " : Richard the Lionheart, on the edge of the chivalric novel
  • On the imputation of homosexuality (William Burgwinkle, Sodomy, Masculinity and Law in Medieval Literature: France and England, 1050-1230, Cambridge, 2004)
  • "  Fatiguésmais pas rassasiés " : une perfidie de Richard de Devizes (Michèle Brossard-Dandré and Gisèle Besson, Richard Cœur de Lion. Histoire et légende, Paris, 1989)
  • Quand une fiction politique s'immisce dans la chronique (Jacques Rancière, Les Bords de la fiction, Paris, 2017)
  • "  Theserene unanimity of chroniclers " and the hypothesis of a "  gaysubculture  " (John Boswell, Christianity, Social Tolerance and Homosexuality. Les homosexuels en Europe occidentale, des débuts de l'ère chrétienne au XIVe siècle, Paris, 1985)
  • Disrupting periodization and denouncing the " fiction of Judeo-Christian morality " : despite essentialization, Michel Foucault's critical support
  • Sexuality, the demand for truth and subjectivity (Damien Boquet, "  L'amitié comme problème au Moyen Âge ", in Une histoire au présent : Les historiens et Michel Foucault, Paris, 2013)
  • Against "  theinstance of sex ", new arrangements of bodies and pleasures
  • Sodomy and sentiment : where is the real scandal ?(Damien Boquet, "  Sentimentamoureux et homosexualité au XIIe siècle : entre dilemme et malédiction ", in Vivre dans la différence, Avignon, 2007)
  • L'amour des hommes entre eux et l'universel de l'amour (Mathieu Riboulet, " À contretemps, décidément ", Monstre, 2010)
  • Dilexit eum rex quasi animam suam : du triangle Henri II-Richard Cœur de Lion-Philippe Auguste à Saül-Jonathan-David (Stephen Jaeger, "  L'amour des rois : structure sociale d'une forme de sensibilité aristocratique ", Annales ESC, 1991)
  • L'ami comme " autre soi-même " : de l'amitié délectable à la passion mesurée (Bénédicte Sère, Penser l'amitié au Moyen Âge. Étude historique des commentaires sur les livres VIII et IX de l'Éthique à Nicomaque (XIIIe-XVe siècles), Turnhout, 2007)
  • Amitiés cicéroniennes et affections du politique (Régine Le Jan, Amis ou ennemis ? Émotions, relations, identités au Moyen Âge, Paris, 2024)
  • " For I embraced you, beloved brother, not with my body but with my heart. I embraced you not by lip contact, but by an affect of the soul " (Damien Boquet, L'ordre de l'affect au Moyen Âge. Autour de l'anthropologie affective d'Aelred de Rievaulx, Caen, 2005)
  • "To be a friend is to be two times " : Montaigne, Étienne de la Boétie, Marie de Gournay.