Amphithéâtre Marguerite de Navarre, Site Marcelin Berthelot
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Abstract

In the foreword to his Histoire de la Révolution française , Michelet evokes this " singular trait of France ", whose people would only have understood politics " as devotion and love ". As lateasthe end of the 20th century, the political history of the late Middle Ages was still espousing this doctrine. But what kind of love is it to love one's kings ? An investigation into the doctrinal literature, but also into practical acts, will enable us to better define this rhetoric of theordo politicus , where natural love and national sentiment are interwoven. A comparison between France and Castile highlights the pre-eminence of a parental model in this injunction to love the fatherland as one loves the king, because he is the father of the people.

Contents

  • The sadness of masterless generations
  • In Albi Cathedral, to greet Jean-Louis Biget
  • De la peur de l'enfer à l'amour du roi (Jean-Louis Biget, Sainte-Cécile d'Albi: Peintures, Toulouse, Odyssée, 1994)
  • Louis XII, prince without dol and father of the people
  • Retour au bal des Ardents (1393) : when the sovereign is the beast
  • " Notre bon roi qui est en maladie " (Christine de Pisan) : whyis Charles VI " le Bien-Aimé " ?
  • An "obstinate love" for the king: "a remarkable French exception" (Bernard Guenée, La Folie de Charles   I : roi bien-aimé, Paris, 2004)
  • Research on France, from Étienne Pasquier (1596) to Pierre Nora (2013)
  • Natural love and national adhesion :" But the French love their king. They love him, as they love the kingdom, with a 'natural love'  " (Jacques Krynen, L'Empire du roi. Idées et croyances politiques en France, XIIIe-XVe siècle, Paris, 1993)
  • De quel amour peut-on aimer les rois ?(Lydwine Scordia, " Concepts et registres de l'amour et du désamour du roi à la fin du Moyen Âge ", in Amour et désamour du prince du haut Moyen Âge à la Révolution française, Nanterre, 2011)
  • Love, debt and the " hierarchy of dilections " (Christophe Grellard, " Dieu, les autres et moi : la hiérarchie des dilections à la fin du Moyen Âge ", Médiévales, 2012)
  • Through love of the king, amplification of theordo politicus
  • Ferventius regius amor : la rhétorique de l'amour obligé dans les préambules des actes des rois de France (Lydwine Scordia, " Enquête sur l'amour du roi dans les sources royales du XIVe siècle ", in Gouverner les hommes, gouverner les âmes. XLVIe Congrès de la SHMESP, Paris, 2016)
  • "  L'amour des États envers le roi est donc "vrai" parce qu'il est démontré, concrètement, par l'acte de consentir " (Sylvie Quéré, "  L'Amour du roi dans le discours des États de Languedoc au XVe siècle ", Revue Française d'Histoire des Idées Politiques, 2019)
  • The king and his kingdom : beating heart, knowing heart, loving heart (Alexandre Bande, Le Cœur du roi. Les Capétiens et les sépultures multiples, XIIIe-XVe siècles, Paris, 2009)
  • The " bonne et ferme loyaulté et parfaite amour " in letters of remission (Claude Gauvard, "De grace especial". Crime, État et Société en France à la fin du Moyen Âge, 1991)
  • A " frozen word " ? Language routines and political effectiveness
  • (Jocelyne Dakhlia, " La question des lieux communs. Des modèles de souveraineté dans l'Islam méditerranéen ", in Bernard Lepetit dir., Les Formes de l'expérience. Une autre histoire sociale, Paris, 1995)
  • Dans le Poema del Cid, amour du roi et modèle parental (Georges Martin, " Amour (Une notion politique) ", Cahiers d'études hispaniques médiévales, 1997)
  • Figures politiques du naturalisme amoureux (Mélanie Juste, " "Un feu caché au fond des entrailles" : La théorisation de l'amour par Alfonso de Madrigal, dit " El Tostado " (1404/1410-1455) ", Cahiers d'études hispaniques médiévales, 2015)
  • La privanza comme amitié gouvernementale (François Foronda, Privauté, gouvernement et souveraineté. Castille, XIIIe-XIVe siècle, Madrid, 2022)
  • The reclining king, an image of majesty in a privatized regime
  • La bête et le souverain, encore, ou le " vice maure " d'un roi soumis (François Foronda, " Le prince, le palais et la ville : Ségovie ou le visage du tyran dans la Castille du XVe siècle ", Revue historique, 2003)
  • La camarilla des favoris (Nicolas Le Roux, La Faveur du roi : mignons et courtisans au temps des derniers Valois (vers 1547-vers 1589), Seyssel, 2000)
  • The father's love and the censor's love
  • To die for the fatherland, or for the father of the fatherland ?
  • Since Michelet, the question of the king's love, in the shadow of the French Revolution
  • " This is a singular trait of France. For a long time, this people understood politics only as devotion and love " (Jules Michelet, foreword to L'Histoire de la Révolution française, Paris, 1847-1853).