Amphithéâtre Marguerite de Navarre, Site Marcelin Berthelot
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Abstract

Can the political love of the late Middle Ages only be understood in opposition to the disenchantment of modernity ? This final session focuses onthe figure of Marguerite de Navarre, based on Lucien Febvre's Amour sacré, amour profane (1944). Rejecting what he called " the hypothesis of duplicity ", the historian tried to understand how this queen could have been the author of both the Miroir de l'âme pécheresse and theHeptaméron, and what this apparent contradiction revealed about the political imaginary of love before 1550. When the poets of what was not yet known as the "  Pléiade " paid tribute to Ronsard, they were no longer exalting the vehemence of love, but rather the multiplicity of the Amours sung by Ronsard. And so we move from the politics of love to the poetics of love.

Contents

  • Non-amour et désamour (Eva Illouz, La Fin de l'amour. Enquête sur un désarroi contemporain, Paris, 2020)
  • Thinking about political love in the Middle Ages, from the contemporary disenchantment of unlove
  • Against the Enlightenment and the " normative certainty " (Niklas Luhman, Amour comme passion : de la codification de l'intimité, Paris, 1992)
  • Du roi débonnaire au père abusif (Lynn Hunt, Le Roman familial de la Révolution française, Paris, 1995)
  • Pro patria mori : Ernst Kantorowicz and the point of repulsion of the theological-political
  • Ending on a high note, with Marguerite de Navarre
  • The two sovereignties : the auctoriality of a queen (Emily Butterworth, Marguerite De Navarre: A Critical Companion, London, 2022)
  • Dialogue en forme de vision nocturne (1533) : consolation and secrecy
  • "  L'homme de 1941, décontenancé par l'homme de 1541 " : Lucien Febvre and the anachronism of great 16th-century figures 
  • From Collège de France lecture to book (Lucien Febvre, Autour de l'Héptaméron, amour sacré, amour profane, Paris, 1944)
  • " Je fabrique de mirifiques leçons pour les filles de Sèvres sur Marguerite de Navarre " : Lucien Febvre and Lucie Verga (Natalie Zemon Davis, " Les femmes et le monde des Annales ", Tracés, 2017)
  • " Deux  cueursen ung, et chascun content "
  • " Marguerite la chrétienne " and " Marguerite qui fait l'"Heptaméron" " : the two panels of the diptych
  • "  Soyonshistoriens   : how can the life of Marguerite de Navarre not be divided into periods ?
  • Rejecting the hypothesis of duplicity
  • " Whom do you trust, to see what is praiseworthy ? " : Montaigne and Marguerite de Navarre
  • Le Miroir de l'âme pécheresse and Pantagruel : le moment 1533
  • " Un imaginaire de l'amour contre la prolifération des discours paniques " (Denis Crouzet, Dieu en ses royaumes. Une histoire des guerres de religion, Seyssel, 2008)
  • Can there be a " haine d'amour " ?(Denis Crouzet, " Théâtres de la cruauté ", Sensibilités, 2017)
  • Once again, take the side of the "  narrateurléger et habile " (Louis Marin, Le Récit est un piège, Paris, 1978)
  • The short story, against the " tristesse du déjà-dit " (Jacqueline Cerquiglini-Toulet, La Couleur de la mélancolie. La fréquentation des livres au XIVe siècle, Paris, 1991)
  • To write what has become of fresh memory
  • Disenchanting the grand narrative of the French Renaissance : Marguerite de Navarre and the Cent Nouvelles nouvelles
  • The obscene, and beyond : those who " weep their sins and laugh their pleasure together "
  • La 62e nouvelle, ou ce qu'elle " en eut voulu avoir perdu la mémoire "
  • Prey for the shadow
  • From "  fadeslittératures " ?(Lucien Febvre, " La sensibilité et l'histoire : comment reconstituer la vie affective d'autrefois ? ", Annales, 1941)
  • Stendhal and the history of manners
  • "  Thehistorian of morals obeys stricter laws than those governing the historian of facts ; he must make everything probable, even the true ; whereas in history proper, the impossible is justified by the reason that it happened " (Balzac, Les Paysans)
  • 1550-1551, the two tombs of Marguerite de Navarre
  • " Who will strengthen my voice ? " : Jean Dorat, Joachim du Bellay and Pierre de Ronsard
  • Petrarch'sCanzoniere , rather than the Petrarchan poets
  • Les amours (1555) : the passionate lover and the multiplied woman
  • " Where love inconstantly leads me " : for Louise Labé (Élise Rajchenbach, "  L'affaire Louise Labé ", La vie des idées, 2022)
  • From the politics of love to the poetics of love