Amphithéâtre Marguerite de Navarre, Site Marcelin Berthelot
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Abstract

Today, the witch is a contemporary myth, far removed from the historical experience of the men and women hunted down for demonic witchcraft in the 15th and 17th centuries. Should historians be content to reject it, in the name of their more-than-ever legitimate demand to combat the instrumentalization of the past ? The suggestion here is to take seriously the contemporary history of the mythological construction of the militant figure of the witch in the transnational context of twentieth-century feminist struggles , while setting it against our current knowledge of scholarly demonology and the social institution of persecution. It is in this gap that we discern not powerful women, but the empowerment of women's history, and hence of the history of power. Far from seeking to reconcile myth and history, as in the " mythistoire " proposed by Michelet in La Sorcière in 1862, we instead follow what Paule Petitier has called " la malice du devenir ". She makes the quest for witches a defense of history in the making, without the need to put historical truth in quotation marks.

Contents

  • Tremate, tremate le streghe son tornate, Rome, campo de' Fiori,March8 1972
  • Tornare nelle piazze :feminism, locations and the power to act
  • Who are these witches who return ?(Michelle Zancarini-Fournel, Sorcières et sorciers. History and myths. Lettre aux jeunes féministes, Paris, 2024)
  • Exemplary stories and tactical approximations :" une vérité à sa ressemblance et à sa seule convenance " ?(Lucien Febvre, " L'histoire dans le monde en ruines ", Revue de synthèse historique, 1919)
  • From the magic world of Ernesto de Martino (1948) to the WITCH of American feminists in 1968 : a transatlantic history of contemporary witch-hunting mythology
  • Survivances de la sorcellerie rurale (Jeanne Favret-Saada, Les Mots, la mort, les sorts, Paris, 1977)
  • Médicalisation et masculinisation des savoirs de l'accouchement ?(Barbara Ehrenreich and Deirde English, Sorcières, Sages-femmes et Infirmières [1973], trans. franç., 2016)
  • From the witches of Salem (1692-1693) to McCarthyism : the witch-hunt between politicization and popular culture
  • Should a contemporary myth always be reduced to its historical referents ?(Pascal Ory, " La fabrique moderne des mythes : l'exemple des vampires ", in Dominique Kalifa dir., Les historiens croient-ils aux mythes ?, Paris, 2016)
  • De Vlad III Tepes à Dracula : fictions et frictions d'empire au XVe siècle (Matei Cazacu, L'Histoire du prince Dracula en Europe centrale et orientale (XVe siècle), Geneva, 1996)
  • " Historians' indifference to this genocide bordered on complicity " : scholarly history indicted (Silvia Federici, Caliban et la Sorcière. Femme, corps et accumulation primitive [2004], French translation, Paris, 2014)
  • In the wake of #MeToo, between political combat and personal development : Mona Cholet, Sorcières. La puissance invaincue des femmes, Paris, 2018
  • In France, a more literary and psychoanalytical vein :Xavier Gauthier'sSorcières magazine (1976)
  • Powerful women or empowerment of women's history ?
  • More victims than powerful : the example of Michée Chauderon, (Michel Porret, L'Ombre du diable : Michée Chauderon, dernière sorcière exécutée à Genève (1652), Genève, 2009)
  • Back to Marguerite Porete, first defeated, then undefeated (Sean L. Field, Robert E. Lerner, Sylvain Piron dir., Marguerite Porete et le " Miroirdes simples âmes " : Perspectives historiques, philosophiques et littéraires, Paris, 2013)
  • When the pope believes in demonic witchcraft : Enrico del Carreto and the 1320 expertise (Alain Boureau, Le Pape et les sorciers. Une consultation de Jean XXII sur la magie en 1320 (Manuscrit B.A.V. Borghese 348), Rome, 2004)
  • Possession and rapture : scholastic anthropology at work on the feminine principle
  • From 1320 to 1420, why this " delayed ignition " ?(Jean-Patrice Boudet, " La genèse médiévale de la chasse aux sorcières : jalons en vue d'une relecture ", in Le Mal et le diable. Leurs figures à la fin du Moyen Âge, Paris, 1996)
  • En pays de Vaud et en Dauphiné de 1430 à 1530 : sorciers et sorcières (Ludovic Viallet, La Grande Chasse aux sorcières. Histoire d'une répression, XVe-XVIIIe siècles, Paris, 2022)
  • La Vauderie d'Arras, la majesté et l'État princier en puissance (Franck Mercier, La Vauderie d'Arras. Une chasse aux sorcières à l'Automne du Moyen Âge, Rennes, 2006)
  • The Malleus Maleficarum and the turn of scholarly demonology (Martine Ostorero, Le Diable au sabbat. Littérature démonologique et sorcellerie (1440-1460), Florence, 2011)
  • Sorcières et sorcellerie, morphologie et histoire (Carlo Ginzburg, Le Sabbat des sorcières [1989], trans. Paris, 1992)
  • " Where does the Witch come from? I say without hesitation :"Des temps de désespoir"  " (Jules Michelet, La Sorcière, Paris, 1862)
  • Métamorphoses et revenances, " the life of the same woman for three hundred years "
  • " Nature which makes her a witch " : Michelet's feminine principle
  •  What keeps him in witchcraft is a personalized function " (Roland Barthes, " Preface " to La Sorcière, 1959)
  • From Chateaubriand to Michelet via George Sand : hybrid writing " d'un historien mentalement queer " (Paule Petitier, La Pensée sorcière. Michelet, 1862, Paris, 2024)
  • La " malice du devenir " : reading Michelet today, between internal reversals and symbolic inversions
  • Sorcelleries d'aujourd'hui : une guerre aux femmes ?(Christelle Tarraud dir., Féminicides. Une histoire mondiale, Paris, 2022)
  • Making history of past experiences and imaginary figures, without putting quotation marks around the truth (Carlo Ginzburg, Le Fil et les traces. Vrai faux fictif, Lagrasse, 2010).