Amphithéâtre Marguerite de Navarre, Site Marcelin Berthelot
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Contemporary images of epidemic turmoil are haunted by pestiferous times. What we see is less the reminiscence of iconographic motifs than the survival of a disturbance in representation that we propose to call here the pharmakon of the plague. From Antonello de Messina's Saint Sebastian to Titian's Supplication of Marsyas , what we see is not just the haunting of an "immune community" (in Roberto Esposito's sense), but the decomposition of resemblance.

Contents

  • What did we see? In the epidemic fire, humanity defeated
  • Manchuria, 1910-1911, photographic album (Plague in Manchuria, Adnan Sezer Photo Gallery catalog)
  • Colonial medicine and international competition: Wu Lien-Teh and the plague mask (Christos Lynteris, "Plague Masks: The Visual Emergence of Anti-Epidemic Personal Protection Equipment", Medical Anthropology, 2018)
  • In the Mollaret-Brossollet collection at the Musée de l'Institut Pasteur (Dominique Chevé, Michel Signoli, "Corps dans la tourmente épidémique, images de peste en Mandchourie", Corps, 2007)
  • Discipline funéraire et sépultures de catastrophe au XIVesiècle : l'exemple de la basilique des Saint-Martyrs-Just-et-Pastor à Barcelone (Dominique Castex and Sacha Kacki, "L'impact des épidémies sur les usages funéraires du passé : faits archéologiques versus idées reçues, in Cécile Treffort dir, Le Cimetière au village dans l'Europe médiévale et moderne : actes des XXXVejournées internationales d'histoire de l'abbaye de Flaran, Toulouse, 2015)
  • What have we seen, if not our haunting ?
  • Du salut public à la santé publique: les politiques urbaines de la preservatio sanitatis (Marilyn Nicoud, "Médecine, prévention et santé publique en Italie à la fin du Moyen Âge", in Patrick Boucheron and Jacques Chiffoleau eds, Religion et société au Moyen Âge. Études offertes à Jean-Louis Biget, Paris, 2000)
  • La communauté immunitaire et le pahrmakon de la peste (Roberto Esposito, " Immunitas". Protection et négation de la vie, Paris, 2021)
  • Une tâche rouge: la peste "qui a tué Titien en 1576"(Le Petit Journal, February 19, 1911)
  • When epidemics test, transform and reformulate Venetian space in the 16thcentury
  • Metamorphosis, castration and flaying: Titian's The Supplication of Marsyas (1575-1576)
  • Beyond pain and freed from the body as the soul's tomb, the satyr in the neo-Platonic iconological tradition (Jutta Held, "Titian's Flaying of Marsyas: an Analysis of the Analyses", Oxford Art Journal, 2008)
  • A more political and carnal reading of the painting, Marsyas' living skin (Augusto Gentili, Da Tiziano a Tiziano. Mito e allegoria nella cultura veneziana del Cinquecento, 1998)
  • From Neapolitan vanitas to Subodh Gupta's Very Hungry God , via Jacopo de Barbari (Laurence Bertrand-Dorléac, Pour en finir avec la nature morte, Paris, 2020)
  • La peau, la tâche, la peste, ou l'inversion de la sacra conversazione (Silvie Bernier, "La Peste en Europe et la peinture italienne : relecture du Supplice de Marsyas de Titien", Cahiers d'études italiennes, 2020)
  • Les vidangeurs de la peste, redoutés et haïs (Jane Stevens Crawshaw, "The Beasts of Burial: Pizzigamorti and Public Health for the Plague in Early Modern Venice", Social History of Medicine, 2011)
  • How to escape? Saint Roch and Saint Sebastian
  • La Mors à Saint-André de Lauvaudieu, première attestation iconographique de l'allégorie archère de la peste noire? (Johan Picot, "Document inédit sur l'épidémie de Peste Noire en basse Auvergne", Bulletin Historique et Scientifique de l'Auvergne, 2007)
  • An impassive fictional body: symbolic condensation and the apotropaic power of Saint Sebastian
  • The Saint Sebastian by Antonello of Messina (1475-1476) keeps us on our toes: "returning the aim that leaves its mark on him, the fictitious body in turn contemplates the viewer". (Daniel Arasse, Désir sacré et profane. Le corps dans la peinture de la Renaissance italienne, Paris, 2015)
  • When AIDS "didn't imagine itself, or falsely imagined itself" (Hervé Guibert, À l'ami qui ne m'a pas sauvé la vie, Paris, 1990)
  • Robert Farber's anachronistic montages (Thibault Boulvain, "Les Temps pestifères. L'imaginaire de la peste dans l'art des années 1980-1990", La Revue de l'Art, n° 193, 2016)
  • "Dans l'image, il y a toujours, enfouis, des signes qui ont déjà servi" (Ernest Pignon-Ernest, quoted in Thibault Boulvain, L'art en SIDA, 1981-1997, Paris, 2021)
  • Other stains on the walls: still life
  • The plague was painted, not depicted
  • Les "images malades de la peste", or the decomposition of likeness (Georges Didi-Hubermann, "Feux d'images. Un malaise dans la représentation du XIVesiècle ", preface to Millard Meiss, La Peinture à Florence et à Sienne après la peste noire, Paris, 2013)
  • What haven't you seen? Giorgio Vasari's blind spot